Hoe wordt de patiënt terugbetaald?

Nadat de VI (verzekeringsinstelling) het nummer van ontvangstbewijs heeft verzonden, gebeuren er diepgaandere controles op de inhoud van het elektronische getuigschrift, rekening houdend met de gegevens uit het dossier van het lid. Indien de inhoud gevalideerd is, zal het adequate terugbetalingsbedrag op het rekeningnummer van de patiënt gestort worden. Wordt er echter toch nog een probleem vastgesteld dan zal het lid hiervan door het ziekenfonds op de hoogte worden gesteld. Naargelang de aard van het probleem zal de patiënt verzocht worden om contact op te nemen met zijn ziekenfonds (bv. niet in regel, geen rekeningnummer gekend) om de situatie recht te zetten. In andere gevallen kan hij zijn huisarts contacteren, bv. indien een regel van de nomenclatuur niet gerespecteerd werd.

Naargelang de situatie zal het elektronisch getuigschrift ofwel alsnog aanvaard worden met storting van het terugbetalingsbedrag op de rekening van de patiënt, ofwel volgt een definitieve weigering waarvan de patiënt door het ziekenfonds op de hoogte wordt gesteld.


Terug naar de cursus

Last modified: Friday, 22 January 2021, 6:22 PM