Wat is eAttest?

De dienst eAttest biedt aan een huisarts de mogelijkheid om hun getuigschriften voor verstrekte hulp (eGVH) op elektronische wijze door te sturen naar de verzekeringsinstellingen (VI) voor zijn patiënt.

eAttest heeft betrekking op het circuit contante betaling. De arts vordert dus het honorarium voor de geleverde prestatie(s) aan de patiënt en zal vervolgens - in plaats van hem een papieren getuigschrift voor verstrekte hulp te bezorgen -  via zijn softwaretoepassing, op elektronische wijze het getuigschrift opstellen en verzenden naar MyCareNet. MyCareNet zal daarna de informatie doorzenden naar het ziekenfonds van de patiënt.

De verzekeringsinstelling (VI) voert meerdere voorafgaande en synchrone controles uit voor dit getuigschrift voor verstrekte hulp. Als tijdens deze eerste controles bepaalde gegevens incorrect blijken zal de VI een foutboodschap verzenden. Deze vermeldt het vastgestelde probleem zodat de arts dit kan corrigeren. Eenmaal de eerste controles correct zijn, zal de VI een ontvangstbewijs voor het getuigschrift voor verstrekte hulp verzenden aan de arts. Het nummer van dit ontvangstbewijs is door de softwaretoepassing meegedeeld op het bewijsstuk (zie verder) dat de arts aansluitend aan zijn patiënt moet bezorgen. Dit bewijsstuk vermeldt ook o.a. het betaalde bedrag door de patiënt.


Terug naar de cursus

Laatste wijziging: vrijdag, 22 januari 2021, 18:20 PM