Hoe kan er verder gewerkt worden wanneer MyCareNet (Verzekerbaarheid, Attesten) niet werkt ?
- De verzekerbaarheidsstatus van een patiënt raadplegen
Indien de elektronische raadpleging van de verzekerbaarheidsstatus van een patiënt nog steeds niet lukt ondanks de activering van de noodprocedure, dan hangt alles af van de patiënt die zich bij de zorgverstrekker aanbiedt. Gaat het om een regelmatige patiënt, van wie de verzekerbaarheidsgegevens recent (minder dan 30 dagen geleden) door bijvoorbeeld een apotheker elektronisch geraadpleegd werden, dan beschikt de apotheker over alle vereiste informatie en de betalingswaarborg in zijn eigen software. Is dat niet het geval, dan heeft de apotheker twee opties: ofwel heeft hij vertrouwen in de informatie die de (gekende) patiënt geeft over zijn verzekerbaarheidstoestand, ofwel, bij twijfel, rekent hij de volle prijs aan en geeft hij een formulier Bijlage 30 mee aan de patiënt, die daarmee een terugbetaling kan verkrijgen via zijn ziekenfonds.
- Raadpleging van de toestemmingen inzake “Hoofdstuk IV”
- Raadplegen van de gegevens van het lid (MemberData)
De dienst "Member data" is een uitbreiding van de dienst verzekerbaarheid van MyCareNet, afhankelijk van de sector zullen volgende gegevens beschikbaar zijn:
- De verzekerbaarheidsgegevens van het lid
- Afgeleide rechten van het lid, nl:
- Zorgtrajecten: diabetes en/of nierinsufficiëntie
- Statuut Chronische aandoening
- Huisapotheker
Indien de elektronische raadpleging van de gegevens van het lid ook niet mogelijk is via de ‘noodprocedure’, dan dient de apotheker de geldende RIZIV-reglementering inzake ‘papieren stroom’ toe te passen.