2. Kan er aangemeld worden zonder eID (elektronische identiteitskaart) en/of de bijhorende pincode?

Uitzonderlijk kan de zorgverstrekker tijdelijk een beroep doen op een fallback-procedure (noodprocedure) door manueel het paswoord van het eHealth-certificaat in te voeren. “Uitzonderlijk” betekent dat een zorgverstrekker niet over zijn eID beschikt, bijvoorbeeld in het geval van verlies, of wanneer het onmogelijk is om aan te melden met de eID en pincode door technische problemen. Het is niet toegelaten systematisch gebruik te maken van deze methode, teneinde elk misbruik en fraude door derden te vermijden.
 
De concrete werking van de fallback-procedure kan verschillen naargelang het softwarepakket. Indien de zorgverstrekker hier vragen over heeft, kan hij terecht bij de helpdesk van zijn softwareleverancier. In principe zal de identificatie gebeuren aan de hand van het eHealth-certificaat. De zorgverstrekker zal het bijhorende paswoord moeten ingeven. Het is belangrijk dat de zorgverstrekker dit specifieke paswoord bewaart en dat het makkelijk kan worden teruggevonden. In geval van verlies van het paswoord kan hij zich richten tot de helpdesk van zijn softwareleverancier. In principe moet dan een nieuw certificaat (en nieuw passwoord) moeten worden geïnstalleerd. Hier kan er meer informatie over de noodprocedure voor authenticatie teruggevonden worden.

Terug naar cursus

Laatste wijziging: vrijdag, 15 januari 2021, 19:12 PM