Telefonische triage voor praktijkondersteuner
Bouwsteen 1
Definitie van triage
Patiënt zo snel als mogelijk bij de juiste hulpverlener – door wie/waar/wanneer
Communicatieve vaardigheden
Bouwsteen 2 (theoretische aspecten en trainen van de vaardigheden)
Theoretisch gebruik van NHG triagewijzer, vertalen naar praktische vragen zonder de verplichting dat je medisch inhoudelijk op de hoogte dient te zijn.
Acute vragen detecteren om urgentie te bepalen
Belang van op een goede wijze stellen van de vraag aan de patiënt.
Bouwsteen 3
Vaardigheden: inoefenen aan de hand van casuïstiek van de NHG-triagewijzer
Terugblik op ervaringen uit de praktijk
Communicatievaardigheden: regie behouden tijdens het telefoongesprek, inzetten op weerbaarheid, omgaan met de “eisende zorgvrager”
Bouwsteen 4 (wordt mee gevolgd door de huisarts)
Randadviezen naar praktijkorganisatie en zorgsubstitutie
De rol van de huisarts in deze verandering.
Intervisie en kritische reflectie met betrekking tot de uitwerking van een haalbaar praktijkprotocol voor de eigen praktijk.